Technic Archivum

8815 gokart

8815 gokart

2018. december 09. komment

Vajon lehetséges egy nem csak, hogy élethű, de működő gokartot építeni kevesebb mint 80 darab Technic Lego-ból? Biztosan tudjuk, hogy igen, hiszen az 1991-ben megjelent 8815 csupán 78 darabot tartalmaz! 

A gokartok mindig is népszerű témát jelentettek a Technic-nél. Főleg kisebb, 100 darab körüli, de inkább alatti elemet számláló készletekben jelentek meg. A 8815, "Speedway Bandit" nevű készletben az a különös, hogy nincs benne semmi különös: nem ez volt az első gokart (854), nem az első, ami megkapta a kompakt kormányművet (8832), nem ez az első gokart aminek dupla kerekei voltak (1972), és nem ez az első ami tényleg úgy néz ki mint egy igazi gokart (8842).


Készlet száma: 8815
Megjelenés éve: 1991
Készlet neve: Speedway Bandit
Lemek darabszáma: 78

Nagyon hasonlít az 1972-re, de annak nem volt dugattyús motorja, a 8815 viszont elsőként kapta meg az új fajta, hengeres motor elemet a gokartok között. Szerintem nagyon hasonlít a 8842-re is, de jóval kisebb annál: a váz alakja, és aránya, a dupla kerekek és a színséma is szinte egyforma. Igaz a 8815-ben középen ülne a vezető.

Építés és funkcionalitás

Ahhoz képest, hogy mennyire kevés elemből áll a készlet, mégiscsak belefért némi funkcionalitás.
Megismerkedhetünk a dugattyús motor működésével, amit az egyik hátsó kerék hajt (differenciálművet egy 100 darab alatti elemszámú készlettől elvárni irreális lenne). Igaz, hogy csak 1 hengeres, de a gokartoknak amúgy is jobbára csak egy hengeres motorja van.
Az első tengelyen egy kompakt kormánymű foglal helyet, ami rengeteg kis méretű készletben szerepelt a 90-es években.
Ne feledkezzünk meg a kerekekről sem, mert 8 is van belőle, minden tengelyen dupla kerekek vannak, így szimulálva egy gokart széles abroncsait. Egy másik kis vagy közepes készlettel kiegészítve ennyi kerékből fantáziadús dolgokat lehetne azért építeni.
Van itt egy furcsaság, ami mellet nem tudok elmenni: ez a gokart asszimetrikus: minden kerekén túllóg egy fél egységnyit a tengely, kivéve a bal hátsónál. Ráadásul megjavítani is könnyű lenne: csak az egy egység hosszú perselyt kellene fél egység hosszúra cserélni az érintett tengelyen. Sosem értettem, hogy a modell kitalálója miért választotta ezt a megoldást.

Az építés meglehetősen egyszerű, mivel csak két csapot tartalmaz a készlet, így főleg a City-ből vagy System-ből ismerős építési módszerre alapoz: egymásra kell tenni a Lego darabokat, nem pedig csapokkal összepattintani. Egyértelmű, hogy a legfiatalabb koroszályt célozták meg ezzel a készlettel. Az építési útmutató 10 lépést tartalmaz, ami azt jelenti, hogy egy lépésben nem kerül fel túl sok elem a modellre, könnyen követhető az építés folyamata. Gondoljunk, bele, hogy a sokkal nagyobb, 600 darabból álló (viszont jóval régebbi) 853 "Auto chassis"-hez is csak 16 lépéses útmutatót adtak!

Leteszteltem: az öt éves kislányommal együtt építettük meg. Mivel ez a készlet két példányban is meg van, azt találtam ki, hogy én építem az egyiket, ő pedig a másikat. Igaz, hogy az építési útmutató követése még nehézkesen ment, de amikor áttértünk arra, hogy az általam épített modellen követte a változásokat, akkor hibátlanul le tudta másolni, és meg tudta építeni mind a két modellt. Nagyon büszke volt magára, és jó élménynek tartotta, hogy együtt építettünk. Annak ellenére is, hogy a kész jármű teljes mértékben hidegen hagyta: a nappaliban körbe vezetni már nekem kellett mind a kettőt:)

Motorizálás

Az építési útmutató tartalmazza a motorizáció lépéseit is, de csak az A modellhez. A korra jellemzően nincs benne sok fantázia: ha megnyomjuk a gombot, a madzag végén előre megy a gokart, de kormányozni sajnos nem lehet. Ehhez a 8720-as készlet 9 voltos motorját tudjuk felhasználni, bár erősen kétséges, hogy valaki csak azért vett volna egy motor készletet, hogy ezt a készletet motorizálja.

Játszhatóság

A modellt vezetni valóban olyan, mint egy igazi gokartot: a kormányzás közvetlen, a széles kerek jól tapadnak, a dugattyú szorgalmasan jár a hengerben. Nekem a kinézete is tetszik, a rövid tengelytáv, és a széles alváz valóban gokart-ra emlékeztet.

Tipikusan az a készlet aminek a megépítése nem olyan szórakoztató, mint játszani vele; kiváló versenyeket lehetne vele rendezni, főleg ha több is van belőle. A kaszni teljes hiánya miatt könnyű hozzáférni a kormánykerékhez, még egy felnőtt kezének sincs útban az ülés és a motort tartó felépítmény. Strapabíró kis szerkezet, a kaszni merev (mert nem túl nagy), nincsenek rajta kiálló elemek. Ami a legkönnyebben lejön róla az talán a szám tábla és a kipufogó.

B model

A B modell egy úthenger. Ügyesen kihasználták a sok kerék adta lehetőséget: az úthenger elején egy 6 kerékből álló henger található, míg a hátsó tengely kormányozható. Ránézésre nagyon jól mutat, de a játszhatóságát erősen befolyásolja a rövid tengelytáv és az egyenlőtlen súlyelosztás: a hátsó tengelyen annyira kicsi a terhelés, hogy szeret elemelkedni a földről, emiatt az irányítása nehézkessé válhat. Bár az is igaz, hogy egy úthengerrel nem szokás száguldozni, és alacsony sebességnél a probléma nem jelentkezik annyira.

Az úthenger nem használja a dugattyús motort; ehhez egy hosszabb tengelyre, és valamiféle áttételre is szükség lenne, mert a dugattyú rövid hajtókarja miatt közvetlenül nem lehetne meghajtani a motort: nem férne el a henger a kerekektől.

A henger beépítésénél nagyon oda kell figyelni, hogy egyik oldalon se szoruljon oda a gerendához: a modell könnyű súlya miatt, ha a henger megakad, rögtön meg is csúszik. Érdekes megfigyelni, hogy mennyire ki van számolva az illesztés. A 10 egység hosszú tengely, amire a 6 kerék, a tengelyt tartó 2 gerenda és a 2 persely fel van fűzve pontosan 1 milliméterrel hosszabb, mint a felfűzött elemek szélessége összesen. A kormánykarok pedig gyakorlatilag hozzáérnek az előttük lévő gerendához, ami a jármű vázát alkotja. Mindig bámulattal tölt el, hogy mennyire pontosan tervezték meg a Lego elemek méretét, hogy pont elférnek egymás mellett.

Szerintem

Gyerekként sosem volt meg ez a készlet és bevallom, nem is igazán keltette fel az érdeklődésemet annak idején. Egészen addig a pontig, amíg észre nem vettem az egyik katalógusban, hogy a 8024-ből, a 8820-ból és a 8815-ből  meg lehet építeni egy "kicsi szuperautót". Onnantól kezdve folyton azzal nyaggattam a szüleimet, hogy hátha megkaphatnám a "Speedway Bandit"-et, biztos nem lehet olyan drága, hiszen alig pár elemből áll. Ráadásul a 8024 meg is volt.

Az extra építési útmutató gyárilag járt a gokart mellé. A készletet használtan megvásárolva már viszonylag kis eséllyel találkozhatunk vele, de külön könnyen beszerezhető.

Ritka elemek

A keskeny, fél egység széles, fogazott persely az egyetlen problémás elem: ezek nagyon könnyen törnek. Szerencsére nyugodtan lehet őket pótolni az újabb fajta, már nem fogazott persellyel, ami nagyon könnyen beszerezhető, mivel a mai napig használatban van. A fogazott oldal funkciója egyáltalán nincs használatban ebben a készletben, de akkoriban még nem volt mind a két oldalt sima felületű ebből az elemből.

Összegzés

Összességében egy jó kezdő készletet kaptunk a pénzünkért, továbbá olcsó, jól néz ki, és játszani is jó vele. Ami igazán vonzóvá teszi, az az extra építési útmutató. Engem is igazán csak ezért érdekelt gyerekként is, és csak ezért vettem meg felnőttként is, hogy a "kicsi szuperautót" megépíthessem végre, 25 év várakozás után.

A bejegyzés trackback címe:

https://technicarchivum.blog.hu/api/trackback/id/tr2114384800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása