Technic Archivum

Technic Lego 8843 - Pneumatikus Villástargonca

Technic Lego 8843 - Pneumatikus Villástargonca

2019. június 29. komment

Az 1977-ben megjelent Expert Builder készletek a fogaskerekek megjelenésével radikális újítást hoztak a Lego-nál, ám az innováció koránt sem állt meg. Mindig is igyekeztek fejleszteni az alap, kockákat egymásra rakosgatós játékon. Ennek egyik nagyszerű eredménye a pneumatikus (sűrített levegős) rendszer, ami először 1984-ben került a boltok polcaira.  Annyira bíztak az új rendszerben, hogy gyakorlatilag a teljes 84-es Technic felhozatalt a pneumatikára alapozták: az ez évben megjelent 4 készletből 3-ban találunk pneumatikus elemeket.  Nyugodtan mondhatjuk, hogy az újítás működött, mert a Lego pneumatika a mai napig velünk van, bár nem abban a formában, ahogy 1984-ben megjelent.

Az első generációs pneumatika elég rövid életű volt: összesen 4 készletben találjuk meg őket, melyből hármat, rögtön a pneumatika első évében hoztak forgalomba.

dsc_1722_small.JPGAz egész rendszer lényege az, hogy van egy pumpa, ami a sűrített levegőt biztosítja, ez pedig gumi csövekkel össze van kötve, szelepeken keresztül, egy vagy több munkahengerrel.  Az első generációnál úgy működött, hogy ha lenyomjuk a pumpa dugattyúját akkor a kimeneten kiáramlik a levegő, viszont felfelé húzva a kimenetén keresztül szívja be a levegőt. Vagyis úgy is mondhatnánk, hogy sűrített levegőt és vákuumot is képes előállítani.  A munkahengernek szintén egy bemenete van itt "megy be" a sűrített levegő, vagy a vákuum. Ha levegőt juttatunk be rajta, akkor a rúdja kiemelkedik, ha vákuumot, akkor visszahúzódik.

Ahhoz hogy ezt a rendszert fel tudjuk használni, szükség van még két további alkatrészre: az "elosztó kockára" ami egy szokványos 2x4-es Lego "kockának" látszik, de van rajta három pneumatikus csatlakozó. A működése meglehetősen egyszerű: visszacsapó szelepek vannak benne, amik az egyik kimeneten csak kifelé engedik a levegőt a másikon pedig csak befelé, a bemenetén pedig mind a két irányba tud haladni a levegő.
A kapcsoló szelepnek három csatlakozója van, és három állásba lehet állítani: vagy mind a két bemenet zárva van, vagy az egyik, vagy a másik bemenet van összekötve a kimenettel.lego_1st_gen_pneumatic.png

A rendszer működése bonyolultnak tűnhet elsőre, de egyáltalán nem az: a pumpa hozzá van csatlakoztatva az elosztó kockához, ami gyakorlatilag "szétválasztja" a sűrített levegőt és a vákuumot. Ha folyamatosan pumpálunk, akkor az elosztó szelep egyik kimenetén folyamatos vákuum lesz, a másikon pedig folyamatosan sűrített levegő fog kiáramlani. Ez a két kimenet rá van kötve a kapcsoló szelep két bemenetére, a kapcsoló szelep kimenete pedig a munkahengerre. Ha a kapcsolót úgy állítjuk hogy a sűrített levegőt engedi át magán, akkor az a munkahengerbe jut, és a munkahenger rúdja felemelkedik.  A kapcsolót a másik irányba állítva a vákuumot fogja átengedi magán, így a munkahengerből kiszívja a levegőt, és a munkahenger rúdja, a külső nyomás levegőnyomás miatt vissza fog nyomódni a henger belsejébe. A valóságban ez úgy néz ki, hogy ha a felépítmény jó nehéz, akkor a Lego súlya fogja lenyomni a munkahenger rúdját. Ha viszont nem elég nehéz, mert a munkahengerünk valami könnyű dolgot mozgat, akkor nagymértékben befolyásolja a vákuum hatékonyságát a külső levegőnyomás: minél kisebb a külső nyomás, a levegő annál kevésbé akarja majd a rudat visszanyomni a hengerbe. A nagy tengerszint feletti magasságon élő gyerekek nem élvezhették annyira a pneumatikus targoncájukat, mint azok a társaik, akik alacsonyabban fekvő területeken laktak.

watermarked_small.JPG

A probléma megoldása magával hozta az első generációs pneumatika végét is: a Lego mérnökei áttervezték a rendszert olyanra, hogy a munkahengerek két bemenetet kaptak, így a dugattyút mind a két irányban sűrített levegő mozgatja: egyszer az alsó bemeneten nyomta ki a dugattyút a sűrített levegő, egyszer pedig a felső bemeneten nyomta vissza. Ezzel az elosztó kockára már nem volt szükség, a vákuumot az új rendszer nem hasznosítja semmilyen formában. Ez a változás némileg az elemek összekötéséhez szükséges csőrendszert is leegyszerűsítette.
A mai napig is ez a második generációs pneumatika van gyártásban, csak a pumpa és a munkahengerek csatlakozási pontjai változtak meg, amikor a Technic készletek végleg áttértek a "studless" megoldásra.

készlet száma: 8843
megjelenés éve: 1984
készlet neve: Fork-lift truck (Villás targonca)
elemek száma: 270

Építés és funkciók

Az első pneumatikus készletek közül a targonca azért különleges, mert máig ez az egyetlen pneumatika által működtetett villástargonca a Lego kínálatában. Az első targonca az Expert Builder első évében megjelent 850 volt, aminek a villáját fogaskerekek és fogaslécek emelték a magasba.

Az építési útmutató a kornak megfelelően nem szuper-részletes, és bár némileg "szelídült" egy kicsit a 77-es készletekéhez képest. Ugyanakkor még mindig könnyű elnézni valamit, és akkor előfordulhat, hogy a fél modellt vissza kell bontanunk. Nagy hangsúlyt fektettek azonban arra, hogy a pneumatikus csövek bekötése egyértelmű legyen.
A villát ugyanis egy pneumatikus munkahenger emeli fel, a modell méretéhez képest egész tűrhetően magasra. 
A villa két függőleges gerendából épített sínen csúszik, ami szerintem nagyon ötletes megoldás. Az első megépítéskor nekem nem akart jól működni: a szán megszorult a sínen, és nem tudott lecsúszni amikor le akartam engedni a villát. Hosszas vizsgálódás és többszöri szétszedés után jöttem rá a megoldásra: valahogy belekeveredett a készletbe egy 1x2-es Technic gerenda, ami nem Lego gyártmány volt. Noha megszólalásig hasonlított az eredeti darabra, egy nagyon nagyon picit magasabb volt annál, és ez elég volt hozzá, hogy a szán meg szoruljon. Ahogy kicseréltem, azonnal helyreállt a rend.

A villát nem csak emelni, de előre dönteni is lehet. hogy könnyebben fel lehessen venni vele a raklapot. Bár szerintem jobb lett volna a villa szárait is beborítani csempékkel, mert így a Lego "pöttyök" (studok) miatt nehéz alányúlni a felemelni kívánt dolgoknak.

Az első megépítésnél az is feltűnt, hogy nem hagytak valami sok helyet a pneumatika csöveknek: igaz hogy nincs benne sok cső, mert csak egy munkahengerünk van, de azt a kevés csövet nagyon picuri helyre kell bezsúfolni.

A targonca irányányításáról a fülke tetején lévő "isten keze" kormány gondoskodik, ami szerintem nagyszerű találmány, a játszhatóságot nagyban növeli. A hátsó kerekek kormányzottak, ahogy ez egy targoncánál megszokott.

 Játszhatóság

Sajnos a pneumatikus villa emelés nincs jó hatással a játszhatóságra: a munkahengerber szeret megtapadni a dugattyú, ennek következtében eleinte nem reagál, hiába pumpálja az ember. További kitartó pumpálásra aztán egyszer csak a dugattyú hirtelen az egyik végállásból a másikba kerül. Némi bejáratás után ez a probléma elmúlik.

A pneumatika csövek hajlamosak meghajolni, pontosan úgy, ahogy az építési útmutató mutatja, hogy így nem lesz jó. Ez főként a cső rövidségéből, és a csöveknek jutott hely szűkéből következik.
 A villát leereszteni szintén nem olyan könnyű, ha teljesen felemeltük: a lánc néha a fogaskerék rossz oldalán akar legördülni és akkor megakasztja az egész villát a sínjén.

A kormányzást nem is a rengeteg felhasznált kúp fogaskerék, hanem a kabinban lévő kormányrúdhoz nyomódó pneumatika csövek akadályozzák.
A problémái ellenére viszont óvatosan (azért mégiscsak egy több mint harminc éves készletről van szó) ki lehet próbálni, tehát nem csak kiállítási darabnak jó, noha annak sem utolsó!

 B model

Az építési útmutató részletes leírást ad egy vontató autó megépítéséhez is. Itt a pneumatikus munkahenger a vontatott autó alsó tengelyét emeli fel.

Maga a jármű nagyon hasonló stílusú mint a 8040-as készlet billencses dömperje, és azt gondoltam, hogy biztosan úgy van kitalálva, hogy el tudja vontatni. De nem: a dömper nyomtávja olyan széles, hogy a kerekei leesnének a vontató emelőjéről. A videó elkészítéséhez próbáltam olyan modellt keresni ami méretarányban és korban is passzolna hozzá, de nem nagyon találtam. A 8035-ös Univerzális építőkészlet utánfutós autóját találtam legjobb közelítésnek,  de az 2 évvel a targonca után jelent meg.dsc_0227_small.JPG

A vontatóautó is "isten keze" kormányzást kapott, de itt már a vezetőfülkében nincsen kormánykerék: a modell kidolgozása kevésbé részletes.
Sajnos nincsenek C modellek, 1984-ben már a Lego nem mellékel további ötleteket, hogy mit lehet megépíteni még a készletből, sem az építési útmutatóban sem a dobozon.

Összegzés

A kész modell szerintem szuperül néz ki, pont ilyennek képzelek el targoncát. A sárga-piros színvilág ad neki egy ilyen ipari jelleget, ugyanakkor van benne valami retro is. A vezetőfülke is ki van dolgozva a lehetőségekhez mérten, és a kabinban lévő kormánykerék is működik. Ez egy olyan funkció amit én személy szerint nagyon szeretek, mert szerintem élethűbbé teszi a modellt,  és igazán jónak tartom, hogy egy ilyen viszonylag kis modellben is meg tudták valósítani.

Nekem nagyon tetszik ez a készlet: a maga idejében úttörő volt, mint az első pneumatikus készletek egyike. A pneumatikus rendszer fehasználása is kiváló: jól utánozza egy igazi targonca villa emelő hidraulikáját.

Bár funkcionálisan nagyon jól modellez egy igazi targoncát, a játszhatóságának határt szab, hogy a több mint 30 éves pneumatikát az ember nem szívesen erőlteti. Ha eltörik az bosszúságot okoz, és az idő előrehaladtával egyre nehezebb lesz pótalkatrészt beszerezni hozzá, mert egyre kevesebb lesz belőle. Ezért inkább azt mondanám, hogy gyűjtői darab, mint minden első generációs pneumatikus készlet.

 Ritka elemek

Értelemszerűen az első generációs pneumatika minden alkatrésze ritkának mondható, de szerencsére ma még nem beszerezhetetlen az interneten. Sajnos a több mint 30 éves elemek hajlamosak elfáradni. Ennek a targoncának a pumpája a poszthoz tartozó fotók elkészítése alatt tört el a kezemben. Érdekes, hogy mind a négy készlet, ami az első generációs pneumatikát használta másmilyen pumpát alkalmaz: volt belőlük sárga és piros, hosszú és rövid változat. Furcsa módon a hosszú és rövid változatnak nincs saját kódja, ami tovább bonyolítja a megfáradt darabok pótlását.

watermarked_broken_small.JPG

Nem tudom, hogy miből készült az elosztó kockában lévő szelep, de az én tapasztalatom szerint az nem hajlamos tönkremenni. A pneumatika csövek is jól bírják, nem foszlottak szét 30 év után sem.

Ez a készlet is, mint ahogy szinte minden 80-as és 90-es évekbeli készlet, tartalmazza a fogazott, fél egység széles perselyeket és tengely-csap csatlakozókat. Ezek sajnos szertnek eltörni, mint gyakorlatilag minden, amin tengely csatlakozó van. Sajnos ez alól, az én tapasztalatom szerint az újabb szettek sem kivételek.dsc_0782.JPG

Az utóbbi időben kellett rádöbbennem, hogy a felnik is képesek eltörni. Ez a targonca például egy egész szettet elfogyasztott, amíg a polcon várta, hogy a fotózáskor rá kerüljön a sor. Szerencsére a pótlásuk ma még könnyen megoldható.

Ebben a készletben még a régi fajta fekete csapok vannak, (a képen jobb oldalon) amik nagyon bele tudnak szorulni a gerendákba, szinte képtelenség kivenni őket.  Mindenképpen tanácsos kicserélni az újabb fajtára, hogy könnyebb legyen szétszedni a modellt.pin_small.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://technicarchivum.blog.hu/api/trackback/id/tr8014916076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása