Technic Archivum

8024, mindennek a kezdete

8024, mindennek a kezdete

2018. december 02. komment

Emlékszem ahogy ültem a nappaliban, és apukám az ágyon lévő egyik párna mögül elővette a 8024 dobozát. Láttam rajta, hogy Lego, korábban is kaptam már Lego-t születés napomra vagy karácsonyra, de valahogy ez nem hasonlított arra amit én eddig Lego-ként ismertem. Meg is kérdeztem tőle zavartan, hogy ez micsoda? Technic Lego!
Számomra ezzel a készlettel, a 8024-el kezdődött a Technic Lego, ami nagyon gyorsan a kedvenc játékom lett. Annak ellenére is, hogy ezen kívül összesen még két Technic készletet kaptam: a 8818-at és jóval később a 8205-öt (amit nem is szerettem sosem igazán). Eleinte egyáltalán nem tudtam megépíteni a modelleket, folyton a szüleim segítségét kellett kérnem. Tisztán emlékszem, hogy a kedvencem a rövid tengelytávú autó volt, mert nagyon jó volt vezetni.

Az elso "Universal Building Set" vagyis "Univerzális Építőkészlet"-et, a 8030-at 1982-ben mutatta be a Lego, majd 1989-ben jött a 8024. Az ilyen univerzális készleteknek az volt a lényege, hogy nincs egy fő model, hanem több (3-6) modellhez kapunk összerakási útmutatót. Akármelyiket rakjuk ki, mindenképpen marad legyalább egy fél marék alkatrész a dobozban. Az egyes modellek nem olyan érdekesek, mint mondjuk egy közepes vagy nagyobb készleté, de változatos dolgokat lehet belőle építeni.
Mindenképpen elismerésre méltó hogy az alig több mint 100 darabból 4 különböző modellt is össze lehet rakni.

8024 univerzális építőkészlet

Készlet száma: 8024
Megjelenés éve: 1989
Készlet neve: Univesal Building Set
Elemek száma: 114

városi autó

Az örök kedvencem ebből a készletből ez a jobb híjján városi autónak hívott modell. Egy idő után már emlékezetből is fel tudtam építeni, mégis inkább azok az emlékek maradtak meg, amíg vártam hogy a szüleim megépítsék nekem. A rövid tengelytáv miatt fordulékony kis autóval remekül lehet játszani: Lego kupacokat kerülgeni, parkolni az asztal és a szék lába közé. A "Hand of God" azaz "Isten Keze" kormányzás miatt kényelmes vezetni, nem kell a kasznin benyúlva keresni a kormányt, teljes sebesség mellett is jól irányítható. A hátsó tengely tulajdonképpen két féltengely, illetve egészen pontosan tengely-csap, tehát a két hátsó kerék egymástól függetlenül is tudnak forogni. Differenciálművet egy ilyen kis méretű készletben hiába is keresnénk, úgyhogy azt gondolom ez egy jó megoldás volt.

Nagyon tetszett már gyerekként is, ahogy az autó elején lévő két, döntött gerenda imitálja a szélvédőt. Noha sosem értettem, hogy miért szükséges az autóhoz képest nagy és nehéz, lemezekből épített blokk, de piros-kék csíkos mintája mindíg is tetszett.

A súlyeloszlás is jó, tehát azt kell, hogy mondjam hogy egy jól játszható autóról van szó. Nincs benne túl sok funkcionalitás, de éppen az egyszerűsége megnyerő benne. Egy 6-7 éves gyerek is építeni tud belőle egy kormányozható autót.

versenyautó

A második modell egy versenyautó, legalábbis a hátsó szárny erre utal. Ebben a készletben nem volt dugattyú - az új fajta henger és dugattyú csak egy évvel később jelenik meg - gondolom ezért került az autó hátuljára egy propeller. Egy kicsit érthetetlen hogy mit akar szimbolizálni, de valószínűleg kár is messzemenő dolgokat belemagyarázni. Ez egyszerűen egy szuper versenyautó, ami olyan gyorsan megy, hogy még propeller is van a hátulján. Ennyi magyarázat bőven elég volt a 6 éves önmagamnak:)
A merev hátsó tengely hajta meg a propellert, összesen 4 fogaskeréken keresztül, így az áttétel 9:1. Vagyis a propeller veszettül gyorsan forog, ha tologatjuk az autót. Ez azzal jár hogy egyrészt kellemes zajt csap, másrészt viszont nehéz tőle tolni a modelt. De legalább rosszul is fordul, ami a merev hátsó tengely hibája.

Profilból látszik, hogy az áttétel miatt az első tengely eléggé előre csúszott, hogy a propeller ki tudjon lógni hátul. Ez azt ereményezi, hogy az autó meglehetősen farnehéz, ami nem is csoda: az elemek nagy része a hátsó tengely fölött, egy része mögötte helyeszkedik el.
Maga az áttétel egyébként nagyon szépen van kivitelezve, igazán kompakt. Ezt annak idején nem tudtam értékelni, de mikor felnőttként építettem meg, és láttam hogy mennyire kevés hely van a tegely és a gyorsan forgó fogaskerekek között, és hogy milyen kis helyre van bezsúfolva az egész szerkezet, meglepődtem. Mintegy előre vetítette a 20 évvel későbbi "studless" korszak nagyon kompakt megoldásait.

Ez a modell ami alkalmazza a kék zsanéros elemet is, az ülés megépítéséhez van rá szükség. Gyerekkoromban ez egy kis kompenzáció volt; lám, nekem is van egy egész jó kék ülés, igaz nem olyan nagy mint a 8865-ben, amire sosem futotta.

helikopter

A harmadik modell egy aranyos kis helikopter, aminek a két hátsó kereke meghajta a fő rotorját. Itt szerencsére nem vitték túlzásba az áttételt: minden kerékfordulatra egy teljes kört fordul a rotor. A hátsó rotor manuálisan forgatható.

Nagyon tetszik, ahogy a kabin döntött gerendákból van kialakítva. Igaz egy kicsit túl kicsi a gerendák méretéhez képest maga a model, emiatt szerintem nem annyira részletes a kidolgozottsága. Az első kerék eléggé el van bújtatva a szerkezetbe.
A helikopter megépítéséhez értelem szerűen egyáltalán nincs szükség a kompakt kormányműre.

targonca

Talán a legérdekesebb modell a targonca. A kerekei ugyan nem kormányozhatóak, mert a villák felemelésére használjuk fel benne a kormányművet, ami egy nagyon kreatív elgondolás; megmutatja, hogy attól még, hogy egy elem egy funkcióra van specializálva, új felhasználási módokat is lehet hozzá találni.
Ez a fajta kompakt kormányű egyébbiránt 1988-ban jelent meg, a 8832 "Roadster" modellel. Minden bizonnyal ez volt az első igazán spediális elem a Technic termékvonalban. A korábbi, flexiblisiebb megoldásokhoz képest ez nem alkalmas Ackermann geometriájú kormánymű építésére.

A technic gerendák csak egy nagyon stilizált targonca villát tudnak alkotni, amiven nem nagyon lehet alányúlni semminek, továbbá a kerekek kormányozhatatlansága erősen korlátozza a játszhatóságot. Persze ahhoz, hogy kormányozni is lehessen, és a villa is felemelkedjen két kompakt kormányműre lenne szükség. Továbbá a targonca villája meglehetősen nehéz, felemelt állapotban nem tudja megtartani magát üresen sem.

Motorizálás

A használati útmutató biztosít instruckiókat a versenyautó motorizálásához. Érdekes, hogy ez a készlet 1989-ben jelent meg, viszont a motorizáláshoz szükséges 8720-as számú készlet csak egy évvel később jelenik majd meg. A többi modellt nem, csak a versenyautót lehet motorizálni, a kornak megfelelő, nagy fordulatú 9V-s motorral.

B modell(ek)

Egy univeziális készletnél nem beszélhetünk fő modellről, de mindenképpen meg kell említeni, hogy ekkor még voltak képek további modellekről amit meg lehet építeni a készletből, habár építési útmutatót nem kaptunk hozzá.

A használati útmutató végén láthatunk egy szélmalom szerűséget, egy repülőgépet, és eegy harmadik modellt ami engem gyerekkoromban egy tüzérségi ágyúra emlékeztett. Pedig a Lego nem szokott fegyvereket gyártani (ez alól talán csak a kalózos és a lovagos téma a kivétel, ahol vannak azért kardok, sőt lőfegyverek is), legalábbis ágyút és tankot biztosan nem. De lehet, hogy csak az én fantáziám ment el valami teljesen rossz irányba, és ez valami teljesen más. Mindenesetre nem sikerült megépíteni, sem gyerekkoromban, sem pedig most. Nem értem a kép alapján, hogy hogy kellene a hátsó kereket rögzíteni a járműhöz.
Emlékszem hogy mennyit nyúztam anyukámat, hogy építse meg a szélmalmot, mert nekem nem sikerül, és nincs hozzá leírás. Valahogy ő sosem rajongott annyira a Technic Lego-ért mint én:) Azóta valaki vette a fáradtságot és feltett a netre egy építési útmutatót hozzá a bricklink.com-ra, én is azt használtam.

Érdekesség, hogy a 2 évvel későbbi 8815-ös készlethez adtak egy plusz építési útmutatót, amiből egy versenyautót lehett megépíteni három készlet darabjainak a felhasználásával: a 8815-ös, a 8820-as és a 8024-es számú készletekből. Nem emlékszem már, hogy gyerekként honnan szereztem tudomást erről a versenyautóról, minden bizonnyal valamelyik katalógusban volt, arra viszont emlékszem, hogy nagyon felkeltette az érdeklődésemet. Nagyon jó ötletnek tartottam, hogy három ilyen kis és olcsó készletből fel lehet építeni egy "szuperautótó", ezzel lehetőséget adva azoknak a kevésbé jómódú gyerekeknek (mint például nekem), akiknek nem futja egy igazi szuperautóra.

Szerintem

Teljesen biztos, hogy elfogult vagyok, hiszen ez volt az első Technic készlet amit valaha láttam és amit valaha birtokoltam. Számomra ez a készlet volt A Technic Lego, nagyon sok kedves emlék fűz hozzá, ahogy napokon át játszottam vele a nappaliban, később remek forma 1 autókat építettem belőle.
Sajnos tinédzser koromban eladtam az összes megmaradt gyerekkori Lego-t (ráadásul áron alul), amit azonnal meg is bántam. Hosszú évekig nyomasztott a dolog. Végül ez a készlet volt az ami kihúzott a hosszú, Lego nélküli "sötét" korszakomból: amikor megszülettek a gyerekeim, tudtam, hogy meg szeretném mutatni nekik a gyerekkori kedvenc játékomat, a piros Lego autót. Csak idő kérdése volt, hogy mikor lesznek elég nagyok hozzá, hogy ne szórják szét az apró alkatrészeket, és ha nem is tudják teljesen értékelni úgy ahogyan én, annak idején, de megértsék, hogy mit mutatok nekik.
Az első két készlet amit megvettem az a kettő volt, ami meg volt gyerekkoromban, és kedves emlékek fűztek hozzá: a 8024 és a 8818.

Ritka elemek

Ebben a készletben semmilyen ritka és eltörős elem nincs. Ha valaki nagyon ügyes akkor le tudja törni a kormánykarról (erre biztosan van valami jó szakszó, csak én nem ismerem) a pöcköket, vagy esetleg a fogas rudat kettétörni. A perselyek el tudnak fáradni és megrepedni, főleg 25 év után, de mivel ezek ma is használatos elemek, nagyon könnyű pótolni. A tengely - csap csatlakozó el tud törni azon az oldalán, ahol a tengelyhez kapcsolódik.

Összegzés

Ez egy kiváló készlet, ami bevezethet egy fiatal építőt a Technic alapjaiba, ráadásul ma már igen olcsón, pár ezer forintért is beszerezhető! Nekem két példány is van belőle:)

A bejegyzés trackback címe:

https://technicarchivum.blog.hu/api/trackback/id/tr1114383356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása