Technic Archivum

8820 terepjáró

8820 terepjáró

2019. április 23. komment

A terepjáró mindig is népszerű témája volt a Technic Lego-nak. Ugyan nem a 8820 volt az első Technic terepjáró, viszont az első ami az újfajta kompakt kormányművet alkalmazta. Egy ilyen kis készletben csak egy funkció bemutatására számíthatunk: a 8815-é volt a dugattyús motor, a 8820-nak jutott a rugós lengéscsillapító. Gyerekként annyit néztem ezt az autót a Lego katalógusban, hogy hamis emlékeim vannak róla ahogy játszom vele, pedig sosem volt meg.


Készlet száma: 8820
Megjelenés éve: 1991
Készlet neve: Mountain Rumbler
Elemek darabszáma: 139

Építés és funkcionalitás

A jármű fő attrakciója azm hogy a hátsó tengely kapott egy rugós lengéscsillapítót. Hozzátenném, hogy a lengéscsillapító elem egyáltalán nem új: először 1980-ban jelent meg, méghozzá a 8860-as számú készletben, a második szuperautóban!
Maguk a kerekek nem azon a tengelyen vannak, amihez a lengéscsillapító csatlakozik, hanem külön tengely-csap elemekkel vannak rögzívtve a lengőkarhoz. Ennek köszönhetően a terepjárót nagyszerű vezetni: a kerekek kanyarodás közben sem csúsznak meg, mert egymástól függetlenül forognak.

A 3 évvel később megjelent utódjától, a 8816-tól eltérően azonban csak egy lengéscsillapítót kapunk, a hátsó kerekek nem tudnak egymástól függetlenül rugózni.
Az építési útmutató a kornak megfelelően rövid, de mivel a készlet kevés elemből áll, ezért jól követhető marad, a modell nagyrészt a "stud"-okra, vagyis a gerendák és lemezek tetején található Lego "pöttyökre" támaszkodva épül, de azért kapunk pár csapot is.

Motorizáció

Ahogy a kortárs, kisméretű készleteknél, ehhez is kapunk útmutatót, hogyan motorizáljuk a modellt a 8720-as kiegészítő készlettel. Viszont csak a B modellt, az A modellhez nincs ilyen gyári megoldás. Valószínűleg nincs elég hely az ülés mögött, hogy a dundi 9 voltos motor elférjen.
Az elektromos motor csak a hátsó tengelyt hajtja, a kormányzás távirányítására nem kapunk kész megoldást.

Játszhatóság

Látszik, hogy ügyeltek a részletekre: nagyon tetszik például az antenna, amit korábban sosem láttam átlátszatlan fekete színben. Nekem gyerekkoromban csak átlátszó neonzöld volt, ami minden bizonnyal egy űrhajó készletből származott.
A lehajtható szélvédő kifejezett előny, megkönnyíti a hozzáférést a kormánykerékhez, és még egy pótkerékre is futotta az autó hátuljára.
A készlet megépítése után lehetőségem volt élőben látni, hogy a gyerekeknek mennyire a jó a problémamegoldó készsége: mutattam a 3 éves fiamnak, hogy milyen kár, hogy nincs olyan "Isten Keze" kormányzás ezen az autón (mint pl ami a 8024-as készletből építhető autón van). Az én ujjaim túl nagyok, nem férnek oda kényelmesen a kormánykerékhez. Mivel ennek a járműnek nincs teteje, ezért nem is tudom hova letett volna rakni. A kisfiam azonnal megtalálta a megoldást: elkezdte tekergetni a pótkereket. Milyen zseniális ötlet lett volna! Egyszerre élethű díszítő elemmé és funkcionálissá lehetett volna tenni a pótkereket. Igaz nem lett volna könnyű átvezetni egy tengelyt az ülés alatt, mert az autó alatt már nem sok hely van.

B model

Az építési útmutató második részével egy homokfutót építhetünk, melynek a tengelytávja egy fél stud-nyival hosszabb. Ennek az az oka, hogy a rugós elem itt a bukókeretet tartja, a hátsó tengely helyett. Ugyan nem sok gyakorlati haszna van, viszont a modell szerintem nagyon jól néz ki: az előre felé lejtő kaszni, a magas bukókeret, a bukókeretre rögzített lámpák remek részletek.

Szerintem

Gyerekkoromban nagyon sokat szemeztem ezzel az autóval. Nem is igazán azért mert annyira tetszett, bár el kell ismerni, hogy jó kiállású modell. Sokkal nagyobb szerepe volt benne annak, hogy kis készletről van szó, és abban reménykedtem hogy valószínűleg nem olyan nagyon drága, talán megkaphatnám szülinapomra. Nagyobb részben pedig annak, hogy ebből a készletből (8820), a gokartból (8815) és a 8024-es univerzális építőkészletből meg lehet építeni egy szuper versenyautót. Amolyan szegény ember szuperautójaként képzeltem el gyerekkoromban. Nem olyan szuper, mint az általam nagyon vágyott 8865 "Teszt Autó" (ami a korszak csúcsmodellje volt), de azért mégis csak egy kicsit szuper. Szinte már-már elérhető közelségben.

Ritka elemek

Ez a készlet már nem olyan szerencsés mint a 8815 volt: ritka elem nincs ugyan benne, de a fogazott tengely-csap csatlakozók nagyon szeretnek eltörni azon a részen ahol a tengelyhez kapcsolódnak. További problémát jelent, hogy a mind a két modell ténylegesen kihasználja a fogazott rögzítési pontokat, így a szintén törésre hajlamos 1/2 egység széles perselyeket sem cserélhetjük az újabb és jóval könnyebben beszerezhető, mindkét oldalon sima változatra. Továbbá szeret eltörni a hagyományosabb tengely-csap csatlakozó is, illetve időnként még a teljes méretű perselyek is elfáradhatnak, bát utóbbinak a pótlása szerencsére könnyű feladat, mivel még ma is gyártásban van.

Összegzés

Egy nagyon impozáns kis járgányt kapuk, bár igaz hogy a két felépíthető modell eléggé hasonlít egymáshoz. A rugós felfüggesztés jópofa, és érdekes megfigyelni hogyan mozog a lengőkar, de a játékhoz vajmi keveset ad hozzá. Az igazi azonban az, ha sikerül mind a három készletet összegyűjteni, és meg tudjuk építeni belőle a sokat emlegetett versenyautót.

A bejegyzés trackback címe:

https://technicarchivum.blog.hu/api/trackback/id/tr8014386692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.